Stanice linky Tokiu Tojoko, Šibuja
Návrh nové stanice podzemní dráhy v Šibuji, kudy budou projíždět vlaky tokijského metra linky Fukutošin a Tokiu Tojoko. Stanice metra jsou obvykle navrhovány odděleně od rámcové infrastruktury a postavené jako první, ale jelikož zde byl projekt zahájen během navrhování podzemní dráhy, bylo možné přijít s konkrétnějším prostorovým návrhem, který v sobě kombinuje architekturu i infrastrukturu.
Na základě představy podzemního plavidla (vesmírné lodi proplouvající hluboko pod povrchem) je nová stanice metra složená z forem vnořených do sebe, které jsou naprosto odlišné od okolního betonového rámce infrastruktury.
Centrem kompozice je oválný prostor, obklopený vejčitou skořápkou, který prostupuje podzemním rámcem a zasahuje z haly v podzemním 2. podlaží až k nástupištím na 5. podlaží.
Tento tvar, připomínající Městské vejce navržené pro Nakanošimu v Ósace, se pro městský uzel v Šibuji hodí, neboť kompozice vytváří dynamický prostor, ale na druhé straně má významnou roli i co se týká reálné funkčnosti.
Zaprvé, funguje jako podzemní dominanta, v níž ústřední prostor „vejce“ pomáhá uživatelům se prostorově zorientovat pod zemí, kde je těžké správně určovat směr. Zadruhé, jednotná kompozice tohoto „vejce“ zajišťuje přirozenou ventilaci podzemní stanice pomocí přiléhajícího prázdného prostoru, kde dříve býval Tokiu Bunka Kajkan.
Volba sklolaminátového železobetonu jako materiálu tvořícího „vejce“ také přispěla
k úspěchu celého systému. Původní představa byla holý, pevný beton, ale z konstrukčních a technických důvodů byl změněn na sklolaminátový železobeton, aby byl vnitřek dutiny odlehčený a mohl fungovat jako součást radiálního chladicího systému.
Protože se jedná o městský prostor, kterým denně projdou stovky tisíc lidí, chtěl jsem vytvořit silné místo, které nelze opotřebovat a které je pohledem na věk životního prostředí.