Praha – Prahou vlastněná firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) zahájila rekonstrukci slavnostního osvětlení na Čechově mostě. Součástí prací bude zřejmě i obnovení původních technologií, díky kterým mohly sochy tříhlavých draků chrlit vodu a sochy ženských světlonošů měly v pochodních plynové hořáky. Šéf THMP Tomáš Jílek dnes na místě novinářům řekl, že pracovníci nyní dělají průzkum soch, který určí další postup.
Nyní THMP začaly s rekonstrukcí slavnostního osvětlení, které se na mostě, stejně jako na desítkách dalších pražských památek, nachází. „Čechův most je nejvíce nasvíceným mostem, má asi 235 svítidel,“ uvedl Jílek. Dodal, že část z nich již byla v minulosti vyměněna za LED svítidla, nyní by měly být zmodernizována všechna. Zároveň budou technici THMP schopni osvětlení řídit dálkově a monitorovat jeho stav z dispečinku.
Most byl zprovozněn v roce 1908 a jeho součástí jsou bronzové sochy tříhlavých draků či hyder a ženských světlonošů s pochodněmi. THMP podle Jílka plánuje zprovoznit původní technologie v sochách, díky kterým hydry mohly chrlit vodu a pochodně světlonošek fungovaly jako plynové hořáky. Ředitel nicméně dodal, že k přesnému fungování technologií nelze v archivech dohledat dostatek informací, a je proto nejprve nutné provést průzkum.
„My jsme se rozhodli pro endoskopický průzkum kamerou na takovém ohebném nosiči uvnitř soch, abychom si potvrdili, jestli najdeme zbytky plynovodů a vodních potrubí. Teprve potom má smysl zahájit diskusi s památkáři,“ vysvětlil Jílek. Dodal, že z historických pramenů není ani jasné, jestli byly technologie v sochách vůbec někdy plně zprovozněny. „Existují domněnky, že část té efektové výbavy zůstala pouze v záměru,“ řekl.
Radní Jan Chabr (TOP 09) dodal, že celkové náklady na modernizaci osvětlení a restauraci soch budou asi 16,5 milionu korun. Po průzkumu soch v letošním roce vznikne projekt a následovat bude jejich restaurace. „Bude potřebovat některé z nich sundat a zrestaurovat v dílně restaurátora,“ řekl a dodal, že to potrvá 14 měsíců.
K pracím na mostě THMP využívají loď, kterou pro tyto účely zakoupily. „Most je extrémně špatně přístupný, nemá servisní lávku. To je i jeden z důvodů, proč THMP zakoupily vlastní pracovní loď. Například na Karlově mostě je také velká část rozvodů a svítidel přístupná pouze z vody,“ řekl ředitel.
Čechův most byl postaven v letech 1906 až 1908 podle návrhu architekta Jana Kouly. Most dlouhý 169 metrů spojuje Staré Město a Holešovice. Má tři oblouky příhradové konstrukce na dvou pilířích a bohatou výzdobu, kterou tvoří bronzové plastiky či reliéfy. Most je od roku 1958 památkově chráněn.