Stavba století, mistrovské dílo železniční architektury, švýcarský drahokam v Evropě: nový Gotthardský úpatní tunel lze pojmenovat mnoha superlativy
Gotthardský úpatní tunel – nejdelší železniční tunel na světě – byl otevřen 1. června 2016. Se svou délkou 57,1 km tvoří páteř evropského koridoru mezi Porýním a Alpami pro nákladní dopravu a je součástí švýcarského „Nového železničního transalpského spojení“ (NRLA).
Tento pozoruhodný stavební projekt představuje zásadní příspěvek Švýcarska do evropské dopravní infrastruktury a symbolizuje švýcarské hodnoty, jako jsou inovace, přesnost a spolehlivost.
Jeho komerční uvedení do provozu Švýcarskými spolkovými dráhami (SBB) je naplánováno na 11. prosince 2016. V budoucnu tudy může denně projít až 250 nákladních vlaků a 65 rychlíků. Osobní vlaky budou jezdit tunelem rychlostí až 200 km/h a později se počítá s rychlostí až 250 km/h.
Železniční koridor Rotterdam/Antverpy-Janov je v Evropě nejdůležitější osou nákladní dopravy z hlediska objemu. Tento koridor je nedílnou součástí evropské politiky rozvoje transevropských dopravních sítí (TEN-T), v nichž hraje průkopnickou roli.
Švýcarsko se již od 80. let snaží o udržitelnou dopravní politiku, která je zaměřena na přesunutí transalpské dopravy ze silnic na železnici. Švýcaři potvrdili tento trend v několika referendech. Tento rozsáhlý projekt byl tedy realizován prostřednictvím přímé demokracie.
NRLA je největší stavební projekt, k němuž se kdy Švýcarsko ve své historii zavázalo. Jeho součástí jsou tři nové úpatní tunely (Lötschberg 34,6 km z roku 2007, Gotthard 57,1 km z roku 2016, a otevření tunelu Ceneri 15,4 km je naplánováno na rok 2020). Švýcarsko investuje do projektu NRLA zhruba 23,5 miliardy CHF (asi 21,5 miliardy EUR), což se rovná zhruba 3,5 % švýcarského hrubého domácího produktu (HDP).
Právě otevřený Gotthardský úpatní tunel stál 12,5 miliardy švýcarských franků (asi 11,5 miliardy EUR) a byl odevzdán načas a postaven v rámci dohodnutého rozpočtu. Gotthardský úpatní tunel je „myšlenkou zrozenou ve Švýcarsku“ – kterou Švýcarsko samo financovalo – a zároveň výsledkem úzké mezinárodní spolupráce.
Gotthardský úpatní tunel představuje významný vklad Švýcarska do evropské dopravní politiky a připojuje Evropu blíže k sobě navzájem. Jde ale o víc než jen o skvělý úspěch inženýrů. Je to také symbol otevřenosti a pokroku. Tato otevřenost učinila Švýcarsko silným a jeho průkopnický duch se stal zdrojem nových příležitostí.
Zdroj: redakce AW , Organic city 2016, materiál vznikal ve spolupráci s Velvyslanectvím Švýcarské konfederace