Budoucnost vychází z minulosti: čtyři generace Kaldewei

 

Od továrny na plechové zboží k celosvětovému partnerovi pro realizaci hodnotných řešení koupelen ze smaltované oceli Kaldewei

 

V říjnu 1918 ohlásil klempířský mistr Franz Kaldewei u tehdejšího živnostenského úřadu ve vestfálském Ahlenu provoz malé továrny na plechové zboží. Pravděpodobně nevěděl, že tím položil základní kámen podniku, který se v průběhu čtyř generací stane celosvětově nejúspěšnějším výrobcem koupacích van, extra plochých sprchových vaniček a umyvadel ze smaltované oceli. Až do dneška je výroba soustředěna v sídle firmy v Ahlenu – zde se také nacházejí výrobní zařízení, která patří celosvětově k nejmodernějším. V souladu s mottem „Budoucnost musí mít minulost“ se každá z generací učila ze zkušeností svých předchůdců a současně vlastními cíli a vizemi úspěšně razila a poháněla vývoj vpřed.

 

Franz Kaldewei – léta zakládání a důležitých rozhodnutí

Franz Kaldewei se v roce 1918 pustil do samostatného podnikání a spolu se dvěma zaměstnanci začal vyrábět ocelové polotovary pro ahlenský smaltařský průmysl. Poptávka po smaltovaném domácím a kuchyňském zboží byla v době po první světové válce obrovská. Zakladatel firmy proto záhy rozšířil výrobní sortiment o bandasky na mléko a zařízení pro mlékárny. Jeho syn Heinrich se k otcovu podnikání přidal v roce 1928 a vedl výrobu plechového zboží. První úspěchy brzy umožnily investice do vlastní smaltovny a vlastní tavírny smaltu. Díky tomu byl Kaldewei schopný si v rámci celého výrobního řetězce zajišťovat veškerou výrobu vlastními silami. Nezávislost na dodavatelích a cizím kapitálu je mimochodem i dnes pevně zakotvena v podnikové kultuře.

 

V roce 1934 se zrodila první smaltovaná koupací vana Kaldewei. Pod novou obchodní značkou „Anker“ začal podnik vyrábět vany ze smaltované oceli, které byly zpočátku ještě svařeny z několika dílů. Tato událost v podnikové historii doslova přehodila výhybku budoucího vývoje firmy Kaldewei. O racionální a efektivní výrobě zde však ještě nemohla být řeč. Avšak díky průkopnickému duchu, technickým znalostem a jemnocitu pro tváření oceli se Franzi Kaldewei a jeho synovi Heinrichovi podařilo v roce 1937 zahájit sériovou výrobu koupacích van na novém kolovém tažném lisu. Tím se denní výrobní kapacita během pár let zvýšila z původních 20 koupacích van na 250.

 

Heinrich Kaldewei – technologický skok a investice

Po smrti otce Franze v roce 1952 přešlo samostatné vedení podniku do rukou syna Heinricha. Ten dobře odhadl, že se smaltovaná ocel stane v německých koupelnách materiálem budoucnosti a počínaje rokem 1956 rozšířil výrobní program o sprchové vaničky. Současně učinil odvážný krok, když zrušil výrobu bandasek a smaltovaného domácího zboží, která stála u zrodu podniku, a investoval do výroby koupacích van a sprchových vaniček ze smaltované oceli. Pořízení a spuštění dvou hydraulických lisů na koupací vany v roce 1957 představovalo ve své branži ohromný technologický skok. Pomocí technologie, která doposud fungovala pouze v USA, dokázal nyní ahlenský závod vyrobit koupací vany z jednoho kusu ocelového plechu. Výrazné zvýšení produktivity a neustále rostoucí poptávka po koupacích vanách a sprchových vaničkách, kterou vyvolal rozmach bytové výstavby v Německu, umožnily v následujících letech velice úspěšný vývoj podniku.

 

Franz-Dieter Kaldewei – smaltovaná ocel z přesvědčení

V roce 1973 se musela rodina vypořádat s bolestnou ztrátou: Heinrich Kaldewei nečekaně zemřel, a tak kormidlo rodinné lodi do svých rukou převzal 33letý syn Franz-Dieter. Velké výzvy vyvolané nepříznivou hospodářskou situací však na sebe nenechaly dlouho čekat: Ropná krize zastavila konjunkturu, bytová výstavba začala stagnovat. K tomu všemu začal rychle získávat na oblibě nový materiál: akrylát, který se nevyznačoval pouze téměř neomezenou tvarovou flexibilitou, ale nabízel také široké spektrum barevného zpracování. Tím se dokonale strefoval do vkusu zákazníků doby hippies a květinového hnutí.

 

Nehledě na krátkodobé trendy byl Franz-Dieter Kaldewei stále přesvědčen o kvalitách materiálu smaltovaná ocel a zůstal mu věrný, což firmě Kaldewei v budoucnu přineslo další úspěchy. Odvážně investoval do nových výrobních zařízení a současně zahájil spolupráci s renomovanými návrhářskými studii jako Phoenix Design nebo Sottsass Associati. Franz-Dieter Kaldewei tak během několika let rozšířil portfolio o mnoho nových modelů a barev a v žádném ohledu nezůstal pozadu za designovou rozmanitostí ostatních výrobců a materiálů. Až do svého odchodu z vedení firmy Kaldewei podnik neustále zvětšoval a modernizoval. Pořídil například největší smaltovací pece na světě, nejrychlejší lisovací linky na koupací vany a postavil nové logistické centrum i školicí a kompetenční středisko v místě tehdejší vily zakladatele rodinného podniku.

 

Franz Kaldewei – komplexní řešení koupelen ze smaltované oceli

V roce 2008 předal Franz-Dieter Kaldewei jeden z nejmodernějších a nejprogresivnějších podniků na světe svému synovi Franzovi. Franz Kaldewei, v této době 28letý, dál pokračoval v úspěšném kurzu svých předchůdců a ještě v témže roce zahájil výrobu na zcela nové lisovací lince pro výrobu extra plochých sprchových vaniček. Současně nastartoval velkou reklamní kampaň s myšlenkou uvést Kaldewei celosvětově ještě více do povědomí jako luxusní značku. V roce 2015 se díky Franzi Kaldeweiovi do podnikové historie přidal další rozhodující milník: Stávající produktové portfolio rozšířila umyvadla ze smaltované oceli. Koupelny bylo od tohoto okamžiku možno harmonicky vybavit počínaje extra plochou sprchovou vaničkou, přes koupací vanu až po umyvadlo v jednotném materiálu i designovém provedení, vše s rukopisem Kaldewei. Zavedení nového sortimentu výrobků provázela velká komunikační ofenziva a kampaň napříč veřejnými médii, a to včetně televizních spotů a kampaně na internetu. V roce 2016 obdržel Kaldewei za originální prezentaci značky ocenění „Corporate Brand of the Year“. Během dvou let od zavedení na trh se výrobní program umyvadel rozšířil o 80 dalších nových modelů a variant. Aktuálně si mohou zákazníci vybírat ze sortimentu čítajícího více než 600 modelů extra plochých sprchových vaniček, koupacích van a umyvadel. Se svými více než 150 renomovanými cenami dnes patří firma Kaldewei k nejoceňovanějším výrobcům koupelnového vybavení na světě.

 

Mezinárodní aktivity: se značkou „Made in Germany“ do celého světa

Kaldewei je dnes celosvětovým partnerem, pokud jde o řešení koupelen nejvyšší kvality ze znamenitého materiálu smaltovaná ocel. Podnik je prostřednictvím dceřiných společností a obchodních partnerů zastoupen ve více než 80 zemích světa. Po řešeních od Kaldewei sahají soukromí investoři stejně jako tvůrci mezinárodních projektů. Koupací vany Kaldewei tak můžete najít v hotelu Grand Hyatt v Dubaji stejně dobře jako v hotelovém objektu Mandarin Oriental v Tokiu. Nejenom z tohoto důvodu hledí Franz Kaldewei do budoucna s optimismem: „Jsme lépe než kdy jindy připraveni, abychom k 100letému úspěchu Kaldewei přidali další úspěšné roky.“ Rodinný podnik proto neinvestuje pouze v místě svého sídla, ale také do otevírání nových tržních možností, rozvoje stávajících trhů a do stále se rozšiřující digitalizace. „Nebudeme spát na vavřínech. S entuziazmem, novými nápady a vývojem nových trendů budeme i nadále razit směr naší branže, abychom stále zůstali vyhledávanými partnery.

 

Kaldewei čtyři generace

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

„Budoucnost vychází z minulost“ – V souladu s tímto mottem se každá z generací Kaldewei učila ze zkušeností svých předchůdců a současně vlastními cíli a vizemi úspěšně razila a poháněla vývoj vpřed.

 

 

Franz Kaldewei zakladatel

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

V říjnu 1918 ohlásil Franz Kaldewei u tehdejšího živnostenského úřadu v Ahlenu provoz malé továrny na plech. Pravděpodobně nevěděl, že tím položil základní kámen podniku, který se v průběhu čtyř generací stane světově nejúspěšnějším výrobcem koupacích van, extra plochých sprchových vaniček a umyvadel ze smaltované oceli.

 

 

2_3_Kaldewei_dům zakladatele

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

Franz Kaldewei spolu se dvěma zaměstnanci začal vyrábět ocelové polotovary pro ahlenský smaltařský průmysl. Poptávka po smaltovaném domácím a kuchyňském zboží byla v době po první světové válce obrovská. Zakladatel firmy svůj sortiment záhy rozšířil o bandasky na mléko a zařízení pro mlékárny. V místě, kde stál kdysi dům zakladatele rodinného podniku, stojí dnes Kaldewei Iconic World – svět zážitkového poznávání značky Kaldewei určeného skupinám návštěvníkům z celého světa.

 

2_4_Heinrich_Kaldewei

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

Heinrich Kaldewei dobře odhadl, že se smaltovaná ocel stane v německých koupelnách materiálem budoucnosti. Současně učinil odvážný krok, když zrušil výrobu bandasek a smaltovaného domácího zboží a investoval do výroby koupacích van a sprchových vaniček ze smaltované oceli.

 

 

1_6_Kaldewei_lisovací linka na výrobu koupacích van

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

Pořízení a spuštění dvou hydraulických lisů na koupací vany v roce 1957 představovalo ve své branži ohromný technologický skok. Pomocí technologie, která byla doposud použita pouze v USA, dokázal nyní ahlenský závod vyrobit koupací vany z jednoho kusu ocelového plechu.

 

2_6_Franz-Dieter_Kaldewei

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

Nehledě na krátkodobé trendy byl Franz-Dieter Kaldewei stále přesvědčen o kvalitách materiálu smaltovaná ocel a zůstal mu věrný, což firmě Kaldewei v budoucnu přineslo další úspěchy. Zahájil spolupráci s renomovanými designéry a během pár let rozšířil portfolio o mnoho nových modelů a barev a v žádném ohledu nezůstal pozadu za designovou rozmanitostí ostatních výrobců a materiálů.

 

 

2_7_Kaldewei_Ettore_Sottsass

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

U příležitosti veletrhu ISH 1995 začal Franz-Dieter Kaldewei spolupracovat s designérem Ettore Sottsass, který pro Kaldewei navrhl zcela novou prémiovou řadu výrobků. Řešení pro koupelny z řady Cono dodnes patří k nejúspěšnějším modelovým řadám portfolia Kaldewei.

 

V současně době se dlouhodobá spolupráce s renomovanými designéry jako Studio Aisslinger nebo Arik Levy stala neoddělitelnou součástí DNA podniku Kaldewei.

 

 

2_9_Franz_Kaldewei

Obrazový materiál: KALDEWEI / Evelyn Dragan

 

Franz Kaldewei dále investoval do podniku a v roce 2009 otevřel novou, inovativní lisovací linku na výrobu extra plochých sprchových vaniček. Současně nastartoval velkou reklamní kampaň s myšlenkou uvést Kaldewei celosvětově ještě více do povědomí jako luxusní značku.

 

 

2_10_Kaldewei_dokonalá_shoda

Obrazový materiál: KALDEWEI

 

V roce 2015 rozšířil Franz Kaldewei produktové portfolio: s novými umyvadly ze smaltované oceli Kaldewei lze nyní koupelny harmonicky vybavit počínaje extra plochou sprchovou vaničkou, přes koupací vanu až po umyvadlo v jednotném materiálu i designovém provedení, vše s rukopisem Kaldewei.

 

 

Redakce AW 2019, zdroj www.kaldewei.cz