Název projektu: Nový Opatov
Architekt (společnost): FINEP, Reflecta Development, Studio acht
Místo: Opatov, Praha 11
Realizace (rok): zahájení 2022
Krátká charakteristika:
Lokalita projektu Nový Opatov se nachází u západního výstupu ze stejnojmenné stanice metra. Návrh dotváří stavební struktury podél Chilské ulice. Dojde tak k vymezení západního konce Centrálního parku, který dnes postrádá ukončení své pohledové osy. V bezprostředním okolí stanice metra Opatov bude vytvořeno plánované, ale nikdy nerealizované, těžiště rozsáhlého sídelního útvaru Jižní Město I. Naplní se vize původního urbanistického konceptu z dob výstavby Jižního města a vznikne nového náměstí a městské centrum.
Území je prvním logickým přestupním bodem pro využití pražské sítě metra z jihovýchodního před- městí metropole. Kultivace ulice Chilské se jeví jako zásadní předpoklad pro úspěšnou proměnu okolí stanice metra Opatov. Na mostě (Chilská ulice) jsou umístěny přestupní zastávky městských i příměst- ských autobusových linek. Celý vstupní vestibul stanice metra se rozkládá pod konstrukcí, která jej v profilu ulice Chilské přemosťuje, a dotváří tak stávající víceúrovňový systém uličního parteru.
Návrh si klade za cíl vytvoření kompaktní zástavby, zároveň však zohledňuje terénní zlomy v těsné blízkosti náměstí. Nové náměstí u stanice metra Opatov nabízí při očekávané vysoké koncentraci osob zvýšenou kapacitu služeb, obchodů, pracovních příležitostí, městské zábavy apod. Naopak se vzrůsta- jícím odstupem od náměstí ubývají pevné struktury povrchů, městská krajina s převážně bytovou zástavbou se mění díky většímu počtu stromů a narůstajícím možnostem sportovního vyžití a relaxace.
Princip návrhu je zakotven v ortogonálním překlopení osy centrálního parku, kompaktnější městské zástavbě v centru řešené lokality (administrativní objekty okolo náměstí), a v postupném přechodu k velkorysému funkcionalistickému přístupu vzdušných zelených sídlišť na severu a jihu (bytové domy severně od náměstí a administrativní jižně od náměstí). Symetrické schéma zvyšování a rozvolňování zástavby se odvíjí od vzrůstající vzdálenosti vůči novému náměstí.
Park podél západní hrany území je navržen jako prvek změkčující přechod dvou odlišných struktur a zároveň zesilující atraktivitu místa. Otevřené kultivované prostředí společně s vhodnou modelací krajiny bude poskytovat prostor pro relaxaci obyvatelům obou „břehů“.
Název projektu: Lázeňské území v Praze Hájích u přehrady
Architekt: LOXIA Architectes Ingenierie s.r.o. ve spolupráci s PENTA PROJEKT s r.o.
Místo: Praha 11 Háje – na pozemcích přilehlých severně k ulici Výstavní o celkové rozloze cca 30 ha
Realizace (rok): V přípravě
Krátká charakteristika:
Hlavním cílem projektu je vybudování veřejně přístupného lázeňského území v krásném, krajinářsky pojatém parku. Součástí parku budou i veřejně přístupná sportoviště, včetně krytého bazénu, koupaliště a přírodními vodními plochami.
K lázním patří i služby, kolonáda a citlivě volně rozmístěné lázeňské domy se zelenými střechami. Parkování pod zemí.
Cílem koncepce je vytvořit citlivý přechod mezi zastavěnou částí města a přírodním rekreačním územím u přehrady. Takovéto využití zjednoduší a zkultivuje přístup obyvatel do dnes neudržovaného a místy dokonce nebezpečného prostoru a tím se podaří celou neupravenou oblast skutečně komplexně revitalizovat a vytvořit hodnotu pro další generace Pražanů.
V celém projektu je silně akcentována myšlenka udržitelnosti a ekologie. Projekt je navržen jako „smart“ a bude pomocí inteligentních technologií i řízen. Záměrem je využít ekologické stavební materiály a mnohé z nich i recyklované. Všechny budovy koncipovat maximálně energeticky úsporně s rekuperací tepla a využívat principy pasivních, nízkoemisních a soběstačných technologií včetně fotovoltaiky a dalších šetrných zdrojů energie.
Samozřejmostí budou zelené střechy, eliminace heat-island efektů a důraz na šetrné hospodaření s dešťovou vodou, její plné zadržování v krajině. Voda bude jímána a zpětně využívána jednak na zálivku, ale také jako tzv. šedá voda.
Území bude dostupné veřejnou dopravou a parkování řešeno v maximální možné míře v podzemí.