Pardubice – Na modernizaci železničního uzlu Pardubice, která má skončit v roce 2023, by měla plynule navázat celková oprava budovy nádraží. Objekt je památkově chráněný a je nutné respektovat autorská práva dědice původního architektonického návrhu. ČTK to dnes řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Jsme v konečné fázi příprav projektu v koordinaci s architekty a s držitelem autorských práv Miroslavem Řepou. Teď probíhá debata, kde by co mělo být a co bychom ještě případně upravili. Až skončí ta náročná stavba nástupišť včetně výtahů a eskalátorů, vrhneme se v roce 2023 na objekt nádraží,“ uvedl Svoboda.
Vnější plášť budovy čeká kompletní obnova, tedy nová okna a dveře, střecha a fasáda včetně původního keramického obkladu. Na vše budou dohlížet památkáři. Interiéry budou v co největší míře uvedeny do původního stavu, i když za splnění požadavků kladených na budoucí využití.
Veřejné prostory budovy budou pokryty wi-fi, chystá se modernizace informačního systému pro cestující, kamerového dohledu a poplachového systému. Rozšíří se komerční a gastronomické služby v odbavovací hale.
Kompletní rekonstrukci podstoupí i místnosti pro řízení provozu a administrativní prostory pro provozovatele dráhy a dopravce. Pro provozní potřeby budovy je navržen automatický parkovací systém. V nádražním objektu budou doplněny tři eskalátory na každé ze schodišť do podchodů, celkem jich tedy bude šest, a výtahy pro potřeby bezbariérového přístupu do všech částí budovy včetně hygienického zázemí. Nabídka služeb bude rozšířena o cykloboxy s možností nabíjení elektrokol.
Pardubické nádraží postavené ve stylu funkcionalismu projektoval Karel Řepa společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let minulého století. Stavební práce trvaly do roku 1958.