Na pražském Karlově náměstí po letech diskusí o jeho podobě vzniknou tři přechody u křižovatky s Resslovou ulicí. Díky nim nebudou muset chodci jako dosud používat podchod nebo frekventované silnice přebíhat. S pracemi začala Technická správa komunikací o víkendu.
Součástí nynějších prací za asi 21 milionů korun je kromě vybudování přechodů oprava chodníků a silnic křižovatky. V minulém roce tam město opravilo tramvajovou trať.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) jde o nejvytíženější tramvajovou křižovatku na světě.
„Projíždí zde okolo 173 tramvají ve špičkové hodině, a zároveň je to jeden z hlavních silničních tahů na magistrálu. Takže opravdu je stav komunikace velice zásadní,“ řekl.
První z přechodů opatřených semaforem bude přes Resslovu ulici mezi Charles Square Center a ČVUT. Druhý povede východozápadně k tramvajové zastávce a poslední propojí severní a jižní stranu parku na úrovni tramvajové zastávky v Ječné ulici.
Zmizí také část zábradlí, které rozdělují park. Zábradlí podél Resslovy zůstane zachované.
Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) prosazuje umístění přechodů od roku 2013, podle jeho ředitele Ondřeje Boháče však snahy dlouho komplikoval odpor dopravní policie.
„S velkou nadsázkou řečeno je dopravní policie přesvědčena o tom, že řidiči tramvají jsou krvelační a netouží po ničem jiném, než srážet co nejvíce lidí,“ řekl.
Dodal, že i když křižovatky bez zábradlí a s volným pohybem chodců existují, v Praze například na Andělu, tak najít shodu s policisty trvalo delší dobu. Dodal, že na místě se uskutečnila řada simulací, podle kterých nebudou mít úpravy vliv na plynulost průjezdu aut a tramvají.
Námitku, že chodci ve vozovce zhorší bezpečnost, Scheinherr odmítl.
„Naopak k nebezpečným situacím dochází dneska. Když se tady budete deset minut koukat na křižovatku, tak určitě uvidíte pár chodců, kteří přelézají přes zábradlí a přeskakují nebezpečně v místech, kde není přechod. Lepší je dobudovat přechody tam, kde chybí,“ řekl.
Praha 2 jedná s magistrátem o podzemních garážích
Práce na křižovatce budou trvat do konce prázdnin. V příštím roce budou navazovat úpravy silnic a chodníků po obvodu náměstí, což podle ředitele TSK Jozefa Sinčáka vyjde na 65 milionů korun. Poté přijde na řadu jižní strana náměstí, která je dopravně komplikovanější.
Místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS) k tomu řekl, že městská část v oblasti u Všeobecné fakultní nemocnice jedná s magistrátem o možnosti stavby podzemních garáží.
Všechny úpravy komunikací, které bude zajišťovat TSK, jsou odděleny od úprav parku v centru náměstí, kterou připravuje magistrát. Město vybralo prostřednictvím tzv. soutěžního dialogu architektonická studia, která podle Boháče odevzdala hotovou dokumentaci pro územní řízení. Město předpokládá, že začít s úpravami by se mohlo v roce 2023. Práce mají podle dřívějších odhadů vyjít na 230 milionů korun.
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/karlovo-namesti-premena-bez-zabradli-a-vice-prechodu.A200722_144222_praha-zpravy_rsr